Fa un temps vaig llegir un text de Jean
Jacques Rousseau que parlava sobre l'educació; el
conegut Emili o de L'educació. Aquest llibre dedica una part
anomenada "La professió de fe del vicari saboià" al fet religiós. Un
jove es troba confós pel que fa al tema religiós i acudeix a un vicari el qual
li fa una mena d'orientació. És en aquest context on apareix una idea que, en
aquell moment, em va causar molt bona impressió. El senyor Rousseau, en boca del
Vicari Saboià, defensa una "religió natural" on substitueix el
"cel" pel "content de si" i "l'infern" pel
"remordiment". Independentment de si creiem o no creiem, si ho pensem
bé, estar satisfet pels bons actes que realitza un mateix és un dels millors
premis que podem obtenir i el remordiment, d'una altra banda, pot convertir-se
en un turment existencial terrible capaç d'aturmentar-nos i fins i tot de
conduir-nos cap a l'autodestrucció.
El remordiment, tal com podem intuir, guarda una estreta relació amb el
sentiment de culpabilitat. Si no tenim sentiment de culpabilitat resulta
difícil -o pràcticament impossible- sentir remordiment; la cosa funciona més o
menys així: pensem que hem fet mal, ens sentim culpables i ens aturmentem. A
més, el remordiment no és independent de l'esquema de valors que cadascú puga
tenir. Hi ha qui, a sobre, té una escala de valors molt sòlida i estricta.
Aquesta gent si damunt és emocionalment sensible, és normal que tinga un
sentiment de culpa i, consegüentment, remordiment, quan crega que no ha
respectat o ha infringit els valors que, per a ell, són sagrats. Ara bé, moltes
vegades el remordiment es disfressa d'inseguretat; això sol ocórrer quan tenim
l'autoestima baixa i no ens sentim emocionalment forts. Alerta amb això, una
cosa és remordiment i una altra de ben distinta és inseguretat; la molt
punyetera (la inseguretat) es manifesta fent-nos sentir culpables, però és
simplement el seu llenguatge i nosaltres hem de saber-ho desxifrar...
També és un sentiment aprés o adquirit. Amb això és evident que l'educació
hi juga un paper importantíssim. No és un fet arbitrari els valors amb què
eduquem, com tampoc no és una barbaritat deixar que cadascú trie al lliure
albitri els seus propis valors. Demanar perdó o perdonar-se solen ser
pràctiques que aconsellem per a fulminar o per a ni tan sols veure les orelles
al remordiment. L'orgull, de vegades, també ens paralitza, així com també ho fa
la por: com actuarà l'altre quan li demane perdó? No s'enfadarà amb mi? Hi ha
casos en què demanem perdó per egoisme -diem-li egoisme útil-, ja que l'altre
passa a millor estat i nosaltres en sortim clarament beneficiats: més contents
de nosaltres mateixos. Heu vist com de rebordonits som els humans? També és
veritat que quan la intencionalitat és bona, quan hi ha una bona intenció,
aleshores el perdó cobra més força i sentit. Ja ho diuen els manuals d'ètica:
la intencionalitat és allò que compta!
Reconec que m'espanta moltíssim la figura del psicòpata; aquests no entenen
ni de remordiment ni de sentiment de culpa; generalment actuen a sang freda i
són incapaços d'empatitzar amb la gent. És curiós perquè de vegades m'he
atrevit a afirmar que els humans tenim cert sentiment altruista innat, però
així és: hi ha de tot a la casa del senyor i de psicòpates n'hi ha també
un bon grapat: polítics que roben i no se senten culpables, assassins, assetjadors
psicològics.... Atenció amb aquests últims, dissenyen estratègies d'una manera
metòdica i solen sortir-se'n amb la seua, cosa normal quan no hi ha sentiments
pel mig i el sistema acompanya... La pietat natural de què parlava Rousseau
resulta optimista, pròpia d'un "il·lustrat", però potser no siga
realista en el sentit estricte del terme. Tot siga dit, vivim en una societat
on no es predica amb l'exemple. Em sembla il·lustratiu un acudit al respecte. Em
permetré una anècdota a propòsit d'açò. Es conta que un marit no conciliava el
son, aleshores la seua muller li preguntà a què es devia tanta volta al llit i
tanta inquietud. El marit li digué que no podia dormir perquè devia un milió de
pessetes. Immediatament, la dona encengué el llum, buscà el telèfon del
director del banc i, encara que a unes hores no massa encertades, telefonà el
director de banca a qui li digué: - Senyor, sàpiga vosté que el meu marit no
pensa pagar-li el milió de pessetes que li deu i que ara serà vosté qui no podrà
dormir. Evidentment es tracta d'un acudit i l'empleat de banca no té cap culpa
de com s'han posat les coses, però, compte!: En tot cas no estan abusant els
bancs? En tot cas no se n'estan passant de la ratlla amb el tema dels
interessos i dels desnonaments? Vinga va, siguem seriosos, conec més d'un
empleat que no dorm aturmentat pel remordiment d'haver-li destruït (desinteressadament)
la vida a més d'una família.
Resulta interessant com moltes pràctiques que ara ens causen remordiment,
amb el pas de temps deixen de causar-nos-en. Els humans, com deia Heràclit,
sempre estem en un continu esdevenir: aprenem i desaprenem, tot això ens fa
canviar, ens fa convertir-nos en autèntics éssers adaptatius que lluitem per a
sobreviure. Aquell xicot que fa un temps sentia remordiment d'aquella
infidelitat que havia comés però ara ho observa com a part del passat i de la
pròpia biografia. Realment tot passa, tot es converteix en història, de
vegades, insignificant. També pot succeir a la inversa, decisions que
prenguérem en el passat amb fermesa i que mai no qüestionàrem, en un present o
futur poden ser qüestionades i fins i tot aturmentar-nos fins a extrems de
penedir-nos-en i desestabilitzar-nos provocant-nos remordiment: Per què em vaig
casar? Què boig que vaig ser! Me'n penedisc i em sent fatal!
La impulsivitat també guarda una relació estreta amb el remordiment. Hi ha
persones que quan actuen, ni pensen detingudament ni tampoc no premediten massa
les seues accions. Tinc una amiga que em contà una pràctica que un dia li va
causar molt de remordiment. Pel que sembla, el seu nen no parava de plorar i de
pegar-se cabotades contra el seient del cotxe. Ella, totalment descontrolada,
només arribà a casa li va fotre una galtada. Com a conseqüència d'això, el nen
es va orinar al damunt. Aquest comportament del nen, a posteriori, va provocar
en la mare un gran remordiment. Alerta, les persones que som molt cognitives
ens fem un gran favor si abans d'actuar pensem dues vegades en els nostres
possibles actes. Es tracta de cuidar-nos la nostra salut -la mental, és clar,-
i en la mesura del possible evitar eixe infern tan concret que és el
remordiment.
1 comentario:
El remordiment és bo ni que siga perquè la consciència (o la reflexió) ha vençut l'egoisme. Això sí, ha d'haver una solució expiatòria per a qui el pateix o la càrrega de culpa li pot afectar seriosament la tranquil·litat del dia a dia.
Però el dolor no és etern, afortunadament. El lapse de temps del patiment és proporcional a la "memòria emocional" de l'individu. Aleshores, la falta de consciència o de moralitat actua en favor dels criminals i dels delinqüents menors. Les patinades de la gent corrent no solen turmentar massa l'existència de ningú. Cada dia ho tinc més clar: som una espècie dissenyada per a sobreviure. Llàstima que encara no sapiam com fer-ho.
Publicar un comentario