El
filòsof presocràtic Heràclit d'Efes ja ens deia, sobre el
transcurs de la vida, que ningú pot banyar-se dues vegades al mateix
riu. És a dir, el temps passa i l'aigua mai no és la mateixa. El
seu contemporani Parmènides d'Elea, contràriament, distingia entre
la via de la veritat i la via de l'opinió. En la via de la veritat
tot és permanent: "l'ésser és i no és no ser". Plató
conjugà ambdós pensaments a la seua coneguda Teoria
de les idees;
d'una banda, el món dels objectes (o món sensible) que sempre
estava en continu canvi i, d'altra banda, el món de les idees (món
intel·ligible), un món permanent i completament atemporal. Al segle
XV, el poeta Jorge
Manrique
destacà la rapidesa amb què passa el temps (Tempus fugit), tot
destacant la importància d'aprofitar el moment (Carpe diem). Segons
l'il·lustrat Immanuel
Kant,
el temps no era una cosa externa a l'individu, sinó més bé una
forma a priori de la sensibilitat humana. El filòsof del segle
XX, Martin
Heidegger considerà
que el temps era una estructura de l'essència humana. Això és,
l'home es troba en el temps, l'home és passat, però també és
futur: allò
que ha de ser. Tornant
al modernisme, científics com Isaac
Newton incorporaren
la noció del temps absolut, un temps independent del temps
individual de les coses. No obstant, la Teoria
de la relativitat d'Albert
Einstein segons
la qual el temps és variable a la velocitat de la llum, aconseguí
posar-nos la pell de gallina. Com
veiem, al llarg de la història, tant literats com científics o
filòsofs n'han parlat, del temps.
En
algun moment de la nostra vida els humans acabem plantejant-nos com
de ràpid passen els segons, els minuts, les hores, els dies, els
mesos, els anys... Hi ha qui, després de molt de temps, es retroba
amb els amics de tota la vida i amb una essència pensa: "Mira,
a aquest ja li ha caigut el pèl"
o "Mira,
tan primeta que era, i com ha prestat…".
D'altres ho pensen un dia quan, de sobte, es fixen en com de pressa
han crescut els seus fills o quan els néts ja els passen un pam
d'alçada. A uns més a d'altres menys, però a tots ens preocupa el
pas del temps. Hi ha qui s'autoconvenç afirmant que complir anys és
un bon senyal; no obstant, ells són ben conscients que això, a més
de denotar l'obvietat que estem vius, també és un símptoma de
tindre colesterol, tensió arterial alta, artrosi, vertígen o,
senzillament, entrar a formar part del col·lectiu
dels diabètics...
Tots
els dies passaven per la porta de ma casa dos vellets. Un dia,
traient el cotxe del meu garatge, em vaig adonar que hi estaven
passant i m’hi vaig aturar. El més baixet dels dos hòmens em
digué: "Xiquet,
a vore si per a quatre dies que ens queden....".
Dos mesos després vaig vore el senyor més alt caminant pel barri i
li vaig preguntar: "Senyor
Pepe, on té el seu amic?"
L'home, que al·lenava recolzant-se en el bastó, s'aturà i, agafant
aire, em respongué amb un to de veu molt baixet: "Ja
se n'ha anat de viatge, a mi no crec que em falte molt".
Quan li vaig preguntar que com havia sigut, l'home em digué: "Els
metges diuen que ha mort d'un infart, però què vols que et diga, el
temps passa".
A més, tingué la gràcia de dir-me: "Jo
ho tinc molt clar: dia que passa, dia que em trobe".
Allò que ens preocupa no és tant el temps com a terme metafísic,
sinó la vinculació directa entre el pas del temps i l'aproximació
de la mort. Aquella conversa que vaig tindre amb l'home em va deixar
bastant tocat, la veritat…: "¿Com
es plantejarà la vida una persona amb 90 anys quan sap que li queda
ben poc per morir?"
Hi ha qui es refugia en creences religioses o també hi ha qui pretén
detindre el temps implantant-se llavis, natges i pits. Però una cosa
és cultivar el cos, i una altra ben distinta, voler aturar el temps…
El temps passa, això és inevitable. Si això no ho entenem,
aleshores caiem en el parany dels excessos del culte al cos de forma
artificial. De fet, avui mateix, al gimnàs, he vist una xica rossa
molt ben tipada, però amb uns llavis que semblaven salsitxes
frankfurt…
Sempre
m'ha resultat atractiu el principi teleològic d'Aristòtil segons
el qual la felicitat és el fi (telos) al qual tendeixen totes les
persones. Tant és així que el mateix principi ha estat present al
nostre llenguatge popular amb determinades expressions com: "Qui
de jove treballa, de vell dorm a la palla".
El fet de relativitzar el que som acudint a la variable temps ens pot
ajudar a portar una vida molt més feliç. En aquest sentit, un dia
em vaig aturar davant d'un arbre d'eixos grandíssims que hi ha a la
ciutat de València i vaig pensar: "Aquest
arbre serà quatre vegades més vell que jo".
O, per exemple, també recorde un conte (o una llegenda) sobre la
lluna que em contava mon pare als estius en què la lluna llançava
una corda i s'emportava els xiquets roïns. Supose que el meu pare,
més que per espantar-me, ho feia per vore'm la cara d'ingenuïtat,
pròpia d'un nen quan li narren una història misteriosa… Ja de
major, vaig comprendre que això de les cordes no tindria sentit
perquè ens separen uns 400.000 km i tardaríem al voltant de 3-4
dies en arribar-hi amb un coet espacial d'alta velocitat. Som
realment insignificants!
Fa
uns anys vaig llegir un conte de l’escriptor
i terapeuta argentí Jorge
Buckay.
Es titulava El
Buscador
i narrava la història d'un jove amb aquest apel·latiu, a qui li
agradava buscar sensacions i experiències noves. Un dia, sortí a
caminar i mentre passava per una muntanya es trobà amb unes pedres
de marbre al terra; primer, una; després, una altra i totes elles
gravades amb inscripcions. L'home, totalment sorprés i encuriosit,
es detingué en totes i cadascuna d'aquelles inscripcions: "Abdul
Tareg, 8 anys"
"Kamir,
6 anys".
Quan es va assabentar que es tractava d’un cementiri, on l'edat
mitjana dels soterrats no sobrepassava ni tan sols els deu anys, no
pogué suportar la tristesa. Amb una pena grandíssima, seié en un
dels racons d'aquell lloc, s'agafà la cara amb les mans i arrancà a
plorar de manera desmesurada. De sobte, aparegué un senyor major que
devia ser l'encarregat d’aquell lloc sagrat i impactat pel
sofriment d'aquell home, li preguntà si podia ajudar-lo en alguna
cosa. Quan el Buscador li contà la seua preocupació, l'home li posà
la mà al muscle amb la intenció de tranquil·litzar-lo. Insistí
que no es preocupara i, a continuació, li explicà que en aquella
zona des de xiquets estan ensenyats a portar una llibreta a la
butxaca i cada vegada que la gent passa un bon moment, aleshores
anota el temps que ha gaudit. Finalment, quan la persona es fa major
i es mor, li prenen la llibreta i compten el temps que realment ha
gaudit. És aquest el temps que escriuen a la làpida i no el temps
real o objectiu que ha passat des del naixement fins la mort. Durant
uns quants anys, vaig estar bastant convençut del missatge que es
transmet; no obstant, les lectures posteriors de Friedrich
Nietzsche em
feren pensar que el dolor, el sofriment i l'angoixa són també parts
importants de les quals aprenem, sobretot a créixer emocionalment
com a humans. De fet, ja fa anys que estic convençut que el fet de
no patir, possiblement, ens portaria cap a una deshumanització. Això
d'aprofitar el temps i no sofrir és impossible, ja que els humans
som, en definitiva, sofridors; és a dir, animals que sofrim.
Els
egipcis apostaven per la vida eterna, motiu pel qual embalsamaven els
seus faraons i els construïen piràmides amb la intenció de
protegir-los una vegada morts. De fet, els posaven també tots
aquells objectes que pogueren neccessitar en l'altra vida. No
obstant, podem preguntar-nos: Si
quan arribe la mort nosaltres ja no hi estarem, aleshores per a què
preocupar-se? Epicur
de Samos es
feia, al respecte, un bon plantejament, però a nosaltres ens costa
molt d'assumir. El déu infinit causa respecte, la possibilitat de la
vida eterna ens condiciona. Per tot plegat, doncs, em sorprén el
sentit de l'humor que li posava Joan
Fuster al
tema del temps en qüestió: "Mentre
dormiu us creix la barba, això és el temps".
Eixa ironia negra i desvergonyida que apareix, implacable, també en
forma d'epitafi: "Ací jau Joan
Fuster,
que va morir com va viure: sense ganes".
No hay comentarios:
Publicar un comentario