sábado, 6 de febrero de 2010

HAITÍ I FILOSOFIA


Com d’habitud, jo estava donant les meues classes de filosofia. Concretament ens ocupava el tema de la filosofia moral. La filosofia moral és la reflexió al voltant dels valors morals i de la relació humana entre persones. Em vaig veure obligat a reflexionar sobre la tragèdia que a tots ens envoltava en aquells moments: el terratrèmol de Haití i la mort de vora dues-centes mil persones. Era inevitable fer una referència numèrica amb sentiment, però em feia por construir un discurs metafísic que es quedara en l’absoluta superficialitat. No volia ofendre tots aquells que, saltant-se la reflexió, havien passat a la praxis. Mentre reflexionàvem, vaig observar els rostres d’uns quants alumnes, vaig pensar que casualment alguns d’ells tenien familiars i coneguts que col.laboraven en aquell tràgic lloc a través de distintes organitzacions. Aleshores, em vingué al cap l’estil platònic en el que el gran mestre Sócrates dialoga amb el seu interlocutor Glaucó, extraent d’ell el saber. Havia d’aprendre d’ells, ara em tocava comprendre allò que pensaven.




Em vingué una idea al cap. L’endemà portaríem tots una camisa blanca i ens faríem una foto amb la intenció de mostrar el nostre agraïment i la nostra plena satisfacció a tots aquells que col.laboren i han col.laborat en territori haitià. Una foto de grup amb camisa blanca, acompanyada amb distintes frases (i 5 eurets) fou allò únic que nosaltres aportaríem. No obstant, malgrat no ser “gran cosa” considerava que en aquestes edats és important que els joves se n’adonen del que significa un comportament moral. Respecte els valors, considere que molts valors són relatius però alguns permaneixen i haurien de ser universals. Organitzacions com Intervención, ayuda y emergencias fan que la teoria moral es convertesca en una realitat física. Una pregunta què faria als polítics: Es necessària la filosofia? La conscienciació moral i la reflexió són aliats de la humanització i aquesta, tal i com bé diu Fernando Savater en un dels seus articles: no forma part de la condició biològica de l’ésser humà. Com deia Aristòtil: “l’home és un animal racional”, això està clar però si no cultivem aquesta racionalitat, aleshores caldria escoltar les paraules de Thomas Hobbes: “l’home és un llop per a l’home”. Les lleis educatives són molt més significatives del que pensen els nostres representants polítics.

Sergi Pascual Tur
Filòsof i Escriptor

4 comentarios:

Unknown dijo...

HOLA SERGIO!!!

NO había vist aquest text i anava a comentar un altre, pero ma mare estaba pegant una ulladeta i ha vist aquest text en el que es parla sobre un fet que ha passat molt recentment i quan le llegit se m'ha vingut a la ment, eixa clase en la que parlarem del terretremol d'HAITÍ, de la gent la qual va morir en eixe terretremol i la teua explicació de la filosofia práctica, en la que molts de nosaltres ens veien afectats ja que com tu has dit tenien familiars allí. Eixa explicació que ens feres sobre el valors d'una persona i la filosofia varen ser unes de les coses que vaig explicar a la meva cosina, la qual estaba molt afectada perque el seu novi, esta ajudant a tota aquella gent. Per a finalitzar m'agradaría parlar deixa pregunta la qual has plantejat per als politics en la que dius: "Es necessaria la filosofia?". Jo opine que la filosofia en aquesta vida si que es necesaria, ja que tota persona en algun moment de la seua vida necesita reflexionar sobre alguna cosa en concret.

Bueno açi acaba la meua reflexió i ja ens vegem en clase. ADEU.

Anónimo dijo...

Hola Sergi. Soc Berta.
Espere arrivar a temps per a comentar-te l'article i com no, debia comentar aquest.
La veritat es que hem resulta un poc complicat parlar d'aquestos temes, una gran catastrofe, un terratrèmol que ha matat a milions de persones.
Jo, d'alguna manere m'he vist implicada i la meua familia també, però un persona més implicada encara, la meua tia. Ha estat quasi un més vivint la realitat que estava passant allí. Quan ens telefonava (quan podia) i ens contava coses, sols ens dia: Berta, no sas les gràcies que tens que donar. I jo totes les nits ho pensava donar gràcies Berta donar gràcies.
La meua familia ha sigut molt solidaria en tots aquestos actes o desgràcies que han passant al món i no han dubtat ni un sol moment en marxar.
I pense que necesitem molt la filosofia tant nosaltres com els polítics i sobre tot ells no? que son els que ens gobernen...
Gràcies per l'explicació que es feres a classe, sobre els valors i la filosofia pràctica.
La flisofia ens fa pensar i reflexionar, i també ficar-nos un poc cada dia en el lloc dels demés.

Adeu Sergi

Berta.

SERGI dijo...

A SALES I A BERTA

Com deia Sócrates, la dialèctica és la font del coneixement. Mentre explicava filosofía pràctica vos vaig mirar als rostres i em vaig donar compte que realment vosaltres em podieu ensenyar a mi. Realment, jo sóc un teòric, m'agradaria ser més pràctic...Algemesí és tot un símbol de solidaritat...Es un plaer treballar amb i per vosaltres...

Avelino dijo...

Hola Sergi, sóc Avelino. T'he deixat un missatge al teu correu electrònic ja que hui no tenies classes i no podia parlar amb tu.

Bé, en primer lloc és d'agrair l'actitud d'ONGs i organitzacions, com "Intervención, ayuda y emergencias", que s'interessen per totes aquestes causes i aporten el seu granet per tal de millorar la situació, no tots són capaços de fer-ho.

Nosaltres també hem intentat aportar el nostre xicotet granet d'arena, però i tots aquells què poden fer-ho i no ho fan? No trobe la manera d'entendre-ho, com una persona amb recursos suficients per aportar una xicoteta ajuda no ho fa? Potser siguem un poc egoistes, però també enfront a persones que no tenen res? No ho se, em pregunte si la causa prové per la falta d'educació, la conscienciació moral o l'ètica. Potser com mai em estat en ninguna situació així no podem sentir realment el que han passat, però clar està, que ningú no es mor per donar 5 euros per una bona causa.

Respecte al tema de la necessitat de la filosofia, crec que he deixat clar que té molt a veure amb nosaltres. La filosofia està relacionada amb l'educació, la conscienciació moral i l'ètica (termes abans nombrats), doncs què més cal dir? La filosofia ens fa reflexionar i saber orientar les nostres decisions.

IMPORTÀNCIA DEL DIÀLEG

La Filosofia mai ens ofereix solucions immediates ni irrevocables. Potser per aquest motiu, molts prefereixen altres camins que siguen m...